Så här lägger du in kopieringsskyddade böcker i din iPad/iPhone

11 november, 2010

Har du en kopieringsskyddad bok i formatet PDF eller EPUB, till exempel från biblioteket, som du vill läsa i iPhone eller iPad? Det går utmärkt med hjälp av programmet Bluefire Reader. Gör så här:

Direkt från din iPad/iPhone

  1. Installera Bluefire Reader 1.2 eller senare (finns i iTunes App Store) på din iPhone/iPad. Auktorisera den med ditt Adobe-ID. (Vi rekommenderar också att du startar om din iPhone/iPad efter installationen.)
  2. Surfa in på den butik eller det bibliotek du vill hämta en bok ifrån. (För säkerhets skull rekommenderar vi starkt att du använder Safari som webbläsare – inte t ex Googles app.) Köp eller låna boken i formatet EPUB eller PDF.
  3. Klicka på nedladdningslänken och välj ”Öppna i Bluefire”. Boken laddas hem till din iPad och kan börja läsas direkt.

Via din dator:

  1. Installera Adobe Digital Editions på din dator och auktorisera den med ett eget Adobe-ID (se länkar för instruktioner).
  2. Installera Bluefire Reader 1.2 eller senare (finns i iTunes App Store) på din iPhone/iPad. Auktorisera den med samma Adobe-ID som du använde på din dator.
  3. Hämta en bok i EPUB- eller PDF-format som vanligt från bibliotek eller återförsäljare. När boken laddats ner till Adobe Digital Editions hamnar den på din dator under ”Dokument” och mappen ”My Digital Editions” (Windows)/”Digital Editions” (Mac). Den heter då någonting i stil med [boktitel].epub eller [boktitel].pdf.
  4. Starta iTunes och plugga i din iPhone/iPad. Den kommer att visa sig under ”Enheter” i vänsterkolumnen. Klicka på den och välj sedan knappen Program.

    Du ser Bluefire Reader listad under ”Fildelning”, med en lista över de böcker du redan lagt in listade under ”Bluefire dokument”.

  1. Klicka på knappen ”Lägg till…” och bläddra fram till bokfilen på din dator (se punkt 3). Markera boken och välj ”Lägg till”. Boken läggs till under ”Bluefire dokument”. Synkronisera med din iPhone/iPad.
  2. Koppla ifrån din iPhone/iPad och öppna programmet Bluefire Reader i den. Boken har förts över till ditt bibliotek där. (Observera att din apparat behöver vara uppkopplad mot internet för att boken ska bli korrekt överförd.)
  3. Läs!

62 Responses to “Så här lägger du in kopieringsskyddade böcker i din iPad/iPhone”

  1. Jimmy Says:

    Det här kan vara bland de bästa nyheterna för i-nåntings-ägare under hela 2010.

    Tack för posten. Ska testa omgående.


  2. Det här är stort – mycket stort!
    Nu blev jag sugen på en iPad direkt🙂


  3. […] Notera att krypterade böcker, t ex de böcker som lånas ut på bibliotek, inte kan läggas över så här eftersom Apple inte kan hantera kopieringsskyddet. Man behöver då en separat programvara som heter Bluefire Reader. Se instruktioner här. […]

  4. Demoberra Says:

    Det fungerar utmärkt!
    Ett tips är att flytta över filen med dropbox eller GoodReader (via google docs, dropbox, box.net, mail eller ftp) så slipper man koppla paddan till datorn.
    I Goodreader väljer man sedan att öppna filen i Bluefire Reader.


  5. […] Snabbt förklarat är att datorn måste ha Adobe Digital Editions installerat och auktoriserat med ditt Adobe-ID. På iPhone och/eller iPad installerar du och auktoriserar Bluefire Reader med samma Adobe-ID som du använder för Adobe Digital Editions. Därefter lånar du böcker från ditt biblioteks e-bokskatalog. Slutligen för du över boken som är en kopieringsskyddad pdf- eller EPUB-fil till din enhet via iTunes eller via något annat program, så som Dropbox, Goodreader med flera…En utförligare beskrivning finns på Elibs blogg. […]


  6. […] paddan som eboksläsare och fick lite tips kring det via mina twitterkontakter. Elib har lagt ut en enkel beskrivning av hur man gör för att komma igång med att låna bibliotekens eböcker till sin iPad. Jag har ju […]

  7. Minnimo Says:

    Man kan registrera/auktorisera ett Adobe konto direkt i Blue fire reader. Antalet device/plattor/datorer som man kan auktorisera är begränsat tll 5 el 6 tror jag. Blue fire funkar superbra att läsa i. Kan dock ibland ”frysa”, o då måste man starta om iPaden. Om filer för nedladdning inte är DRM skyddade o i epub format funkar också iBooks o Stanza bra, o du ser dem i läsarvänligt format. Pdf formatet är inte lika ”läsvänligt” tycker jag.


  8. […] För en utförligare guide för hur du lånar e-böcker så kan du gå hit… (extern länk) […]

  9. Carl-Axel Says:

    Jag har installerat Bluefire 1.2, problem med läsbarheten i iphone, saknar en inställning av fontstorleken. Nu är det minimala bokstäver som ej går att läsa. jmf andra e book readers. Väntar en ny upplaga 2.0.med fet text och delade sidor.
    Annars är det bra funktion

  10. Annika Says:

    Hej

    Tack för den beskrivande instruktionen angående nerladdning av e-böcker. Jag följde den och allt fungerade väl fram tills jag skall läsa boken på paddan. Då kommer meddelandet ”No valid license was found for this item”. jag kan dock läsa boken på datan. Är det bara så att jag inte kan läsa låneboken på paddan eller har jag gjort något fel?

    • Elib Says:

      Det kan vi tyvärr inte svara på, det är Bluefire som gjort programvaran och vi vet inte alla fel som kan tänkas dyka upp. Vi ska se om vi kan hitta något svar på det, maila oss gärna på info@elib.se med sådana här specifika frågor.

  11. Kjell Says:

    Boken ligger i Bluefire Reader. Jag klickar på bokens ikon och får meddelandet:”No valid licence was found for this item”. Hur gör jag???

    • Elib Says:

      Det kan vi tyvärr inte svara på, det är Bluefire som gjort programvaran och vi vet inte alla fel som kan tänkas dyka upp. Har du gjort enligt instruktionen ovan?

  12. Johan Hjärne Says:

    Varför krångla till det med att göra lånet via datorn och koppla iPaden till den? Enklare är ju att ladda ner lånet direkt till plattan.

    • Elib Says:

      Om man får det att fungera är det ju utmärkt, men vi vet att en del användare inte har fått det att fungera och den ovanstående metoden är den som rekommenderas av tillverkaren av mjukvaran.

  13. Kjell Says:

    ”Boken kunde inte öppnas eftersom formatet inte känns igen eller är ogiltigt” står det när jag förswöker öppna en bok från biblioteket i iBook.
    Vad har jag gjort för fel??

    • Elib Says:

      Hej,

      Det fungerar inte eftersom iBooks inte stödjer kopieringsskyddet som bibliotek använder. Du behöver öppna boken i Bluefire Reader enligt ovan.

  14. Mats Palmberg Says:

    Har lånat min första e-bok via länken Kinda biblioteks hemsida och läser den nu i min ipad. Kunde inte vara enklare och funkar jättebra. Bra att detta sätt att låna böcker finns, speciellt för en som är notoriskt sen med att återlämna. Detta kan vara ett lyft för biblioteken till låg kostnad. Mycket bra.

  15. Birgit Says:

    Er det muligt at købe bøger og åbne dem direkte på IPad evt i ibooks uden at kople iPad til en computer? Jeg rejser kun med IPad. Nogle råd?


  16. Har just laddat hem första epub-boken till ipaden. Ingen omväg över en dator behövs. Laddade hem direkt i ipaden och öppnade i Bluefire. Kanon! Nu väntar jag bara på ljudet🙂.

  17. Eva A Says:

    Hej
    Har lagt in lånad e-bok på Ipad, med Adobeauktoriserad kod, helt enligt instruktionen. När jag ska lägga över den också på min Iphone (läsa på tåget t ex) så hittar jag ingen bok, får inte upp några Bluefire Reader-dokument, trots att jag gör precis likadant som med Ipaden. Förslag på hur jag ska göra?

  18. Cathrine Palm Says:

    Jag kan inte ladda ner Adobe digital editions på min ipad, som jag förstår det måste man ladda ner flash innan och det går ju inte på ipaden?

  19. fredrik Says:

    Guiden fungerar som sagt var perfekt. Synd bara att inte alla böckerna finns i epub format.

  20. Anna Skarstedt Says:

    Hej!
    Jag har laddat ned böcker direkt till Ipaden från bibiliotektet, men när jag ska läsa dem i Bluefire Reader (som jag sedan tidigare laddat ned) fungerar det inte. Jag ska ”authorize” med hjälp av Adobe ID, men trots att jag har ett sådant ID (har testat genom att logga in med det på deras webbplats och där fungerar det) så kommer jag inte in…?????

  21. Lisen Says:

    ”No valid license was found for this item”😦 Kan man komma runt detta på något sätt?

    Via sonys hemsida kunde man ladda hem en gratis ebok till sin sony-ebokläsare. Har tyvärr en av ett annat märke så jag kunde bara ladda hem boken till min dator.
    Men nu hade jag en förhoppning att jag kunde läsa den i min nya iPod Touch

    Jag kan öppna boken i Digital Editions, men jag lyckas inte öppna den på Touchen.

    Tackar för en bra guide! (bortsett från att det tog en stund innan jag kom på att jag var tvungen att scrolla ner för att hitta fildelning i iTunes

    • Elib Says:

      Hej,

      Vi har hört från flera som har det problemet, men eftersom det inte är vi som ligger bakom Bluefire är vi inte helt säkra på vad det beror på. Vi håller på att undersöker saken och kommer att lägga upp info när vi vet något säkert, men tillsvidare rekommenderar vi att man vänder sig till Bluefires egen support.


  22. […] in i iTunes (följ instruktionen i detalj på eLibs blogg!) – eller klicka direkt från iPhone i […]


  23. […] De flesta bibliotek erbjuder idag möjligheten att låna böcker digitalt. För att läsa dem på din iPad krävs Bluefire Reader samt att du skaffar ett Adobe-ID via Adobe Digital Edition. Läs detaljerade instruktioner hos Elibs blogg. […]


  24. Äntligen finns den en ebokläsare till iPhone/iPad som fungerar med elibs format!

    Förutom att det äntligen går att låna från biblioteken på ett smidigt sätt och direkt från enheten så är läsbarheten helt OK, har dock bara testat på iPhone ännu så länge. Har fram till nu kört Mobipocket Reader på min gamla Palm handdator bara för att inget format har fungerat med elib på iPhone/iPad. Läsergonomin på min jättegamla Palm är fortfarande bättre men med Bluefire Reader är den ändå helt OK på iPhone.

  25. Nisse Says:

    Tack för vägledningen!

    Jag hade först samma problem som flera ovan och fick felmeddelandet att ”No valid license was found for this item” när jag försökte öppna den korrekt inlagda boken.

    Efter lite googlande fick jag tipset att det kan bero på att man använder olika mejl-adresser (och identiteter) för att auktorisera Bluefire respektive Adobe Digital Editions. På datorn låg en inloggning i ADE kvar med en äldre mejl-adress. När jag uppdaterat inloggningen där till min nuvarande mejl-adress, så att samma användes överallt, fungerade allt utmärkt, men jag måste låna om och lägga in böckerna på min iPhone igen eftersom de tidigare inlagda böckerna var märkta med den äldre mejladressen.

    Hoppas det hjälper er andra.


  26. […] Goggla på frågan igen. Några timmars letande resulterar i en wordpressblogg som har rubriken  Så här lägger du in kopieringsskyddade böcker i din iPad/iPhone « Elibs blogg.  Detta läser jag på […]

    • Bo Askne Says:

      Klockan 14.51 publicerade jag en bloggpost på ovan nämnda webbplats.
      Klockan 13.51 är posten som hänvisar till denna bloggpost publicerad på denna bloggen.

      1. Hur hamnade min artikel över huvud taget i denna bloggen?
      2. Hur kan den ha gjort det en timma innan jag publicerade den?

      /Bo Askne

      • Elib Says:

        Hej,

        Din artikel ligger inte i den här bloggen, men när du länkade till vår blogg skapades automatiskt en s k pingback som länkar tillbaka till din blogg.

        Vad gäller tiden så har vi tyvärr ingen tidsmaskin, så gissningsvis har det något med antingen tidszoner eller sommartid att göra.🙂


  27. Hej. Finns det något program som är tillgänligt med skärmläsaren Voice over på ipad och iphone. Bluefier fungerar inte. blir bara en tom sida när man öppnar en bok. Det enda som funkar är iBooks men det stöder ju inte dessa böcker som är kopieringsskyddade.

    • Elib Says:

      Hej,

      Inte såvitt vi känner till, tyvärr. Problemet är inte Bluefire utan just själva kopieringsskyddet som ”av bara farten” blockerar den information de flesta skärmläsare använder för att läsa av texten.

  28. Martin Says:

    Jag känner mig ganska datavan, men tyvärr var det här sjukt svårt att få igång! Jag vill låna e-böcker via mitt bibliotek och ladda ner dem direkt på min ipad. Men det verkar vara ett hopplöst projekt. Har försökt ett par timmar nu😦

    Får köpa böckerna istället för att låna…

  29. Sten-Åke Says:

    Fantastiskt!!! Fungerade direkt. Flera böcker – tack.

  30. Harold Naparst Says:

    Jag har lyckats nu på Android telefoner och på iPad, och jag är väldigt datavan. Jag har påpekat för eLib att hela systemet är inte smidigt, att dokumentationen i form av ett FAQ är ett skämt, och att erbjuda hjälp via e-post till info@elib.se är ett bra sätt att visa förakt mot kunder. They just don’t get it.

    • Elib Says:

      Hej,

      Vi försöker gå ut med så komplett information som möjligt i vår FAQ, men är det någon specifik information du saknar tar vi givetvis gärna emot synpunkter om det. Tyvärr har vi inte möjlighet att svara på frågor annat än via e-post, twitter (@elib_se) eller telefon – eller naturligtvis här!

  31. Linda Says:

    Tack! Det funkar perfekt på min Ipad nu!

  32. Jz Says:

    Jag måste säga att det funkar helt perfekt att hämta hem böckerna direkt från plattan. Inga problem med att läsa. Jag har iPad2. Kanske det är problems med iPad1?

  33. Rolf Says:

    Jag måste säga att det funkar helt perfekt att hämta hem böckerna direkt från plattan.
    Bara man har installerat appen från Bluefire Reader och har öppnat ett Adobe konto!

  34. Irene Lundmark Says:

    Blue fire reader fungerar bra men när jag ska öppna .pdf på min iPhone får jag svaret att min Adobe reader inte är tillräcklig. Vilken version ska jag använda?

    • Elib Says:

      Hej,

      Är det vanliga PDF-er du behöver öppna så ska det väl fungera med vilken PDF-läsare som helst till iPhone – se t ex här. Maila oss gärna exakt vad problemet är på info@elib.se annars.

  35. Amanda Says:

    TACK!

  36. Catharina Eliasson Says:

    Har en ipad3 och de första tre böckerna jag laddade hem kom upp på bluefire direkt. Idag fick jag meddelandet att boken jag precis laddat ner fanns på blufire att läsa, men den ligger inte där…tips?

  37. Fredric Says:

    Nån som vet om det går att synchronisera läsning mellan ipad och iphone i bluefire?
    Måste man låna boken i varje enhet först?

    • Elib Says:

      Hej,

      Såvitt vi vet går det inte att synkronisera läsning mellan olika enheter i Bluefire. Om du vill läsa boken på flera enheter rekommenderar vi att du laddar ner boken till din dator först och sedan för över den till de olika enheterna därifrån.


  38. Hej jag har bytt mailadress och kommer inte in i min app bluefire rader. Hjälp va ska jag göra.? blomkvist777@yahoo.se

  39. Oscar Says:

    Hej. Går det lika bra att ladda ner ljudböcker eller funkar det på ett annat sätt?

    • Elib Says:

      Hej,
      Det går bra att hämta ljudböcker men det fungerar på ett annat sätt. Exakt hur det fungerar beror på vilken butik eller vilket bibliotek ljudboken ska hämtas från och om den ska laddas ner (endast butik) eller strömmas, samt vilket program eller app som används. Förslagsvis kontaktar du den butik eller det bibliotek som du är intresserad av att använda och kollar med dem hur det fungerar där.


Kommentera

