Så här lägger du in kopieringsskyddade böcker i din Android

22 december, 2010

Har du en kopieringsskyddad bok i formatet PDF eller EPUB, till exempel från biblioteket, som du vill läsa i din Androidtelefon eller -tablet? Det går utmärkt med hjälp av programmet Aldiko (minst version 2.0). (OBS: För de böcker du köper i vattenmärkt format, se instruktioner här.)

Börja med att installera Aldiko (som finns i Android Market eller här) på din telefon/tablet. Starta sedan Aldiko och Gå med hjälp av menyknappen in på ”About” och ”Adobe DRM” och logga in med ditt Adobe-ID (se här för hur du skaffar ett sådant). Din telefon är nu auktoriserad för att läsa e-böcker och du kan få in böcker i den på två sätt:

Direkt i telefonen:

  1. Surfa in på den butik eller det bibliotek du vill köpa från. Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Chrome. Köp eller låna boken i EPUB-format.
  2. Klicka på nedladdningslänken. Beroende på dina inställningar öppnas boken antingen direkt i Aldiko, eller så laddas en fil som heter URLlink.acsm ner till mappen ”Nedladdningar” på din Android. (Om du i stället får upp ett felmeddelande, se här för en möjlig lösning.)
  3. Om boken inte öppnades direkt, Gå in på ”Nedladdningar” och klicka på URLlink.acsm. Boken hämtas och läggs upp i din Aldiko-hylla, och du kommer i fortsättningen åt den helt enkelt genom att öppna Aldiko.

Beroende på inställningarna i webbläsaren kan det ibland hända att nedladdningslänken inte öppnas direkt i Aldiko utan hamnar i mappen ”Hämtningar” (eller ”Download”). Du kan då t ex få felmeddelandet ”Content not supported” eller ”Innehållet stöds inte”. Om problemet kvarstår, testa det här:
i) Starta Aldiko
ii) Gå in på fliken ”Files” via menyn, och därifrån till ”Download”
iii) Markera nedladdningslänken (URLlink.acsm) och välj ”Importera”.

Du kan även lägga till butiken eller biblioteket som en färdig katalog i Aldiko, så blir det lättare att ladda ner i framtiden:

  1. Gå in i Aldiko och klicka på ”Hem”-symbolen . Välj Mina kataloger.
  2. Om du har version 2.1.0 eller nyare hittas ”Mina kataloger” genom att klicka på ”Store” och sedan menyknappen.
  3. Klicka på +-tecknet för att lägga till adressen till din favoritbutik eller -bibliotek. Du kan lägga till flera olika butiker/bibliotek.
  4. Gå in på sidan från ”Mina kataloger” och köp eller låna en bok. När du klickar på nedladdningslänken hämtas boken automatiskt till din bokhylla i Aldiko och det är bara att börja läsa.

Via datorn:

  1. Installera Adobe Digital Editions på din dator och auktorisera den med ett eget Adobe-ID. Hämta en bok i EPUB- eller PDF-format som vanligt från bibliotek eller återförsäljare.
  2. Koppla din Android till datorn med USB-kabel och se till att den är monterad som diskenhet. Det kallas även Filöverföringsläge eller Masslagringsläge på vissa apparater – se t ex instruktioner för Sony Xperia här. Det är möjligt att det finns enstaka Androidapparater som saknar detta läge, men konsultera gärna bruksanvisningen.
  3. Gå in i Adobe Digital Editions biblioteksvy. I vänsterkolumnen kommer din Android upp under namnet ”Aldiko”.

  4. Klicka och dra de böcker du vill föra över till mappen eBooks/import på din Android.
  5. Koppla ifrån din Android och öppna Aldiko. Välj ”Import” från menyn.
  6. Dina böcker läggs upp i bokhyllan i Aldiko och det är bara att börja läsa.

86 Responses to “Så här lägger du in kopieringsskyddade böcker i din Android”


  1. […] This post was mentioned on Twitter by Kristofer Gren. Kristofer Gren said: RT @elib_se: Så här lägger du in DRM-ade e-böcker, t ex från bibliotek, i din Android: http://j.mp/gokow2 #ebok #androidse […]

  2. Gunnar Says:

    Ja, men i varje fall om din mobil(-a enhet) har ett SD-kort som mappas upp som en diskenhet i datorn så behövs även en punkt 7.5:
    I Aldiko Premium på mobilen – Gå till Menu, Välj Hem, Välj SD-kort, Leta upp boken i mobilens filkatalog och klicka på den, Välj ”Importera till Aldiko”.


  3. […] Aldiko Premium till sin telefon/platta. Det är än så länge ett betalprogram. Sedan följer man dessa instruktioner och sen är det bara att […]

  4. Ann-Sofie Says:

    Det står fel i texten i första stycket. Där står: ”Har du en kopieringsskyddad bok i formatet PDF eller EPUB, till exempel från biblioteket, som du vill läsa i iPhone eller iPad?” Men här gäller det väl inte Apples produkter…?! :o)

  5. Android Says:

    Är det bara jag som har problem med att ansluta min Androidlur till Digital Editions? Programmet hittar inte min telefon (trots att jag ansluter med USB och min PC hittar den) och jag kan alltså inte föra över boken från ADE till Androiden/Alkido.

  6. Mattis Says:

    Vad för kabel används för att koppla datorn till tabletten? Det följde ingen med köpet. Är det en filöverföringskabel eller nått annat?

  7. bo johnsson Says:

    Under punkt nummer 4 står:

    Koppla din Android till datorn med USB-kabel och se till att den är monterad som diskenhet.

    Min fråga: Vad menas med ”monterad som diskenhet”. Jag har brottats med detta en hel dag nu. Insisterar på att ansvarig på ett pedagigiskt sätt förklarar.

    Om ni också kan säga hur jag ska göra för att kunna ladda ner Adobe flash player, blir jag dessutom glad.

    tack på förhand
    bosse

    • Elib Says:

      Hej,

      Det varierar beroende på vilken apparat och vilken version av Android du har. Om det inte görs automatiskt bör det framgå av din bruksanvisning hur du gör.

      Adobe Flash Player laddas ner här.

  8. bo johnsson Says:

    Upprepar: Vad menas med ”monterad som diskenhet”?

    Har tack vare försynen fått in en biblioteksbok på Aldiko i min androidtelefon. MEN: Texten är ju mindre än en mygglort och jag har inte en aning om har den kan göras läsbar. Är det månne så att den kan förstoras endast om jag har betalversion av Aldiko. Eller finnes någon annan förklaring?

    Usch – hade jag vetat att detta skulle föra mig till randen av ett nervöst sammanbrott hade jag säkert nöjt mig med Guthenberg…

    • Elib Says:

      Hej,

      Med ”monterad som diskenhet” innebär att din Androidtelefon är åtkomlig för din dator som om den vore en extern hårddisk. Som sagt bör det framgå av bruksanvisningen till din Android hur detta görs; på vissa modeller sker det automatiskt när man pluggar i den med USB-kabel, på andra behöver man göra en omställning i menyn.

      För att ändra textstorlek i Aldiko gör du precis likadant oavsett om boken kommer från bibliotek eller Guthenberg; Meny->Inställningar->Text.

  9. bo johnsson Says:

    hej igen

    Det enda jag får fram under inställningar är ”ljusstyrka” och ”orientering”. Inte ”text”.
    Har en Sony-Ericsson X10 mini pro.
    Vad ska jag göra? Köpte faktiskt luren för att kunna läsa böcker på den.

    • Elib Says:

      Hej,

      I så fall vet jag inte, det verkar bero på din telefon. Det enklaste är nog att kontakta Aldiko själva, det är ju de som ligger bakom programvaran så de kan alla detaljer i det: http://aldiko.zendesk.com/home

      • malin backman Says:

        jag kollade i min X10 mini pro och fick upp alternativet Text. Jag testade att förstora texten och slutade när mina bokstäver blev ca 5 mm höga, då fick det inte plats med så många ord på skärmen

    • Feuerzeug Says:

      Du kan bara ändra textstorlek om du laddat ner boken som .epub

      Kanske har du råkat ladda ner den som pdf? Det misstaget gjorde jag först.

      Om du har gratis böcker i fel format så kan du konvertera dem med Calibre till .epub och då ändra textstorleken.

      Du hittar inställningen för textstorlek i Aldiko under Meny/Inställningar/Text. Kanske är det olika beroende på om du har pro eller gratis version av Aldiko?


  10. […] Jag valde att låna på bibliotek. Eftersom jag har en androidmobil och -surfplatta så behövde jag lite mer instruktioner än de som finns bara för att få hem boken. Som tur är har Elib.se beskrivit hur man får hem biblioteksböcker till sin android. […]

  11. Lars Says:

    Aldiko 2.0 finns bara för Android 2.1 eller senare. Vad kan man använda till Android 1.6?

  12. Lars Says:

    Kan man inte föra över böckerna till en PC först och sedan till en tidigare version av Aldiko, eller finns det någon annan app som man kan använda?

  13. Lars Says:

    Jag har läst på olika sajter nu att även Kobo Books Android-app ska klara kopieringsskyddade böcker.

    Kan det fungera även med era böcker?

  14. Edina Says:

    Funkar det också med den gratis version av Aldiko eller bara med Premium versionen?


  15. Det här funkar ju finfint. Det enda som jag inte hittar är en mer mobilanpassad sida för att låna böcker. Finns det planer på det? (eller finns det redan?)

  16. Elin Says:

    hej
    jag förstår inte riktigt hur jag ska göra när jag ska lägga till en katalog direkt i mobilen. hur vet jag vad irl:en ska vara? hittar inget på härryda biblioteks hemsida.

    Elin

  17. Elias Says:

    Kobo Books som nämndes här funkar den appen också med kopieringsskyddade böcker?


  18. […] Aldiko kan läsa både köpta och lånade […]

  19. Leif Rolén Says:

    Jag har lyckats ladda ner bok till min dator i adobe dig. editions men där hittas tydligen inte min surfplatta trots att den syns på andra sällen i datorn. Har på annan väg fått över boken till plattans sdkort men när jag där ska importera till aldiko får jag svar att filen inte kunde laddas. Finns något förslag på lösning är jag tacksam!


  20. […] till Adobe Digital Editions (som man alltså måste installera) och föra över till telefonen. Jag följde dessa instruktioner. Ja, okej, lite meckigt är det allt, men när man väl fått ordning på det, då är det […]

  21. Fredrik F Says:

    Det verkar inte fungera att flytta en lånad epub-bok från en Mac till en Android med Aldiko. Aldiko kommer inte upp i Adobe Digital Editions och om man lägger över epub-filen manuellt går den inte att öppna på Android-telefonen. Finns någon lösning? Både Macen och telefonen är auktoriserade med samma Adobe-ID.

    • Elib Says:

      Det ska fungera, men det är svårt att säga varför det inte fungerar i just ditt fall. Ett tips är annars att göra det via Dropbox. Om du inte får det att fungera, maila oss gärna.


      • Lånade två böcker idag, Tre Sekunder och Med Stalin som gud, bägge i epub-format. Laddade in bägge i Adobe DE och de fungerar bra att läsa där. Kopierade sedan bägge epub-filerna till min Android-platta’s ”Digital Edition” katalog. Den första boken går bra att importera till Aldiko, men den andra får jag fel ”Kunde inte ladda”. Både plattan och datorn har samma Adobe-Id. What gives?

      • Elib Says:

        Maila oss gärna på info@elib.se med information om ditt lånekortsnummer och exakt hur du gör så hjälper vi dig gärna.

  22. karl-eric Says:

    Hade problem med att få adobe-id att registreras. Skrev att jag bodde i sverige men angav en .comadress. När jag angav en .seadress funkade det perfekt.

  23. Snigel Says:

    Tack för hjälpen! Det här löste många problem jag stött på i mina försök att låna e-böcker från biblioteket!

  24. Micael Says:

    Tack för tipset.
    Nu laddar jag ned böckerna inifrån Aikido till min Android-telefon (Samsung Note med 5,3-tums skärm) och njuter av att läsa när jag åker kollektivt.

  25. Eivor Pettersson Says:

    Jag har laddat ner Adobe Digital Edition till min PC. Jag har samma adobe ID på min pc och läsplatta samsung galaxy.
    Trots det så får jag inte upp Aldiko/läsplattan då jag går in på min PC för att föra över bok som jag lånat.
    Vad är problemet?
    Findus

  26. Stefan Says:

    Jag har samma problem som Eivor och ja, läsplattan är i filöverföringsläge. Och auktoriserad med samma Adobe id som i min PC ….

  27. Eivor Pettersson Says:

    Byt webb-läsare till Firefox så fungerar det. // Eivor

    • Stefan Says:

      Men ….. ursäkta. Nu förstår jag inte. Min läsplatta dyker inte upp i Adobe Digital Editions. det har väl ingenting med vilken webb-läsare men har???? För jag har Firefox i datorn oxå …. eller???

      • Eivor Says:

        Du kan ladda ner böcker direkt från ditt bibliotek om du använder Firefox. Du behöver inte gå via din dator. // Eivor

      • Stefan Says:

        Ok …. då förstår jag. Tack

    • Yvonne Says:

      Stort tack för ditt tips, det löste mitt problem🙂

  28. Anders Östling Says:

    Gäller den sista kommentaren också Chrome eller standardbrowsern i Android 4.0?

  29. Anders Östling Says:

    Kan nämna att också jag har problem att hitta Akaido läsaren eller telefonen inne i Adobe DE. Ja, jag har samma auktorisation i både telefonen och datorn. Ja, har har telefonen i masslagringsläge och får upp den i filhanteraren. Det är en Samsung Galaxy S3 med Android 4.0. Skall den dyka upp inne i Adobe DE fönstret på något vis?

    • Elib Says:

      Vi har sett att en del (dock långtifrån alla) nyare Androidapparater verkar sakna rätt inställning där (se kommentar nedan) och håller på och ser om det finns någon workaround för det.

  30. Ilkka Says:

    Det går inte att ”mounta” nya Android-grejer som Galaxy III eller (för min del) Asus padfone som usb-disk. Man kan bara koppla dem som MTP eller Camera. Ingetdera funkar med adobe digital editions.

    Och det går inte heller att låna böcker direkt till Aldiko med plattan. Man får länken ”url…ascm” och kan välja ”import to Aldiko” och får ”downloading” men boken dyker aldrig upp i Aldiko.

    • Elib Says:

      För att föra över filer via USB krävs att enheten är i USB-läge; om enheten saknar den inställningen är det tyvärr ingenting vi kan göra åt. Men vi ska se om vi kan hitta någon lösning.

      Det ska dock gå utmärkt att låna böcker direkt till Aldiko enligt instruktionerna ovan. Maila oss gärna lite mer detaljer om hur du gör på info@elib.se så ska vi förhoppningsvis kunna lösa problemet åt dig.

      • Ilkka Says:

        Faktiskt lyckades jag lösa problemet med en liten omväg:

        1) Låna boken till Bluefire reader

        2) Starta Aldiko och dess import-funktion, gå till Bluefire readers ”library” och import därifrån.

        Resultat: du har låneboken både i Bluefire och i Aldiko. Direktimport till Aldiko funkar för något skäl inte med Chrome eller Firefox…


      • Tja, om det nu skulle fungera med Bluefire, varför skulle jag krångla med att flytta till Aldiko?
        Sedan hatar jag detta ständiga ”fungerar bara med IE” snack, speciellt nu när Firefox och Chrome tillsammans har bortåt 70% marknadsandel. Idiotiskt och totalt verklighetsfrämmande om du frågar mig.

      • Elib Says:

        Såvitt vi vet ska det fungera utmärkt i både Firefox och Chrome (dock ej med IE, men det beror främst på att det inte ens finns till Android🙂 ). Som sagt, om någon har några specifika problem är de välkomna att vända sig till info@elib.se så utreder vi gärna det.


      • Nu tror jag att det har blivit ett missförstånd ang mitt ursprungliga problem. Jag har alltså problem att koppla ihop Adobe Digital Edition på datorn med min Aldiko-läsare på telefonen. Inget annat. I telefonen kan jag låna böcker från bibblan och läsa, Någon annan kommenterade att import i Aldiko inte funkar med Chrome/FF. Inget jag känner till utom att det inte är ett ovanligt problem med inkompabilitet.

  31. Ilkka Says:

    Anders, det är bara att jag vant mig vid Aldiko och tycker om det mer än om Bluefire. Naturligtvis går det bra att bara använda Bluefire.


  32. Nya problem med Aldiko. Efter en dryg vecka med fungerade app och lånad bok (Tre Sekunder) så installerade jag ikväll om min platta efter att ha gjort backup av alla inställning och filer. När jag återställt allt så säger dock Aldiko ”Kan inte ladda filen” när jag försöker öppna boken igen. Plattan är auktoriserad av Adobe (vad de nu har med saken att göra) och boken syns i Aldikos bilbliotek. Men den kan som sagt inte öppnas. Importfunktionen ger samma felmeddelande. Jag blir snart galen, helt klart har tekniken inte nått den mogenhetsgrad som krävs för att den ska slå rot. Har skickat e-post till info@elib.se och beskrivit felet. Får väl se om det går att lösa …

    • Elib Says:

      Vi har hört att en del användare har problem med Aldiko Premium efter senaste uppdateringen. Om ni har problem med Aldiko Premium, pröva gärna att installera gratisversionen av Aldiko.

      Det Adobe har med saken att göra är att det är de som levererar det kopieringsskyddssystem som är standard hos snart sagt alla e-boksdistributörer i världen.

  33. Hans Hallman Says:

    Hej
    Jag har problem att lägga över en lånebok från pc till androidtelefon. Efter mycket krångel har jag fått mobilen att visas. När jag sedan skall föra över boken får jag upp en varningstext att jag inte har tillåtelse att föra över densamma pga kopieringsskyd. Jag har samma id på bägge enheterna. Hur skall jag gå tillväga?

    Mvh
    H

  34. Martin Fabian Says:

    På min android 4.2 Nexus 7 platta har jag installerat Aldiko. Jag har lånat hem en e-bok från biblioteket och fått hem en URLink.acsm fil. Men det är lögn i h-e att få Aldiko att öppna filen. Några tips?

  35. Jonas Noreus Says:

    Liksom några andra kan jag inte heller se Aldiko i PC:ns Digital Editions(biblioteksläge). Har registrerat både telefon och PC med samma konto hos Adobe. Finns det någon generell fix? Telefonen är en Sony Ericsson Xperia Arc. Jag har Aldiko gratisversion.

    • Jonas Noreus Says:

      Aldiko 2.2.3 har jag. Det finns en app som heter Aldiko Synch också, är det en del av lösningen?
      http://apcmag.com/how-to-sync-ebook-reading-progress-between-devices.htm

    • Elib Says:

      Hej,

      För att kunna föra över böcker till en annan enhet från Digital Editions måste enheten vara satt i filöverföringsläge. Vi vet att en del Android-apparater dumt nog inte har det, men exakt hur läget är med Xperia Arc vet jag faktiskt inte. Kolla gärna i bruksanvisningen.

      Jag har faktiskt inte testat Aldiko Synch, men jag tror inte den hjälper – eftersom filerna är kopieringsskyddade måste de läggas över direkt mellan program som kan hantera det. Men vi ska pröva.

      • Jonas Noreus Says:

        Ja! Hittade med hjälp av bruksanvisningen för Xperia-telefonen (finns på nätet) en väldigt dold inställning för uppkoppling med USB-sladd. Man måste byta från Medieöverföringsläge (MTP) till Masslagringsläge (MSC):
        Inställningar->Xperia->Anslutning->USB-anslutningsläge->MSC
        Då syns ”Phone card” i Digital Editions i PC:n. Sedan är ju förstås momentet med ”Import” i Aldiko inte att förglömma.
        Summa summarum, nu funkar det!

  36. Anders Lindblad Says:

    Tack för tipset Johan. Nu kan jag läsa i min Experia mini pro.
    Bokfilen hamnar i Datortek–> Digital Editions varifrån den kan importeras.
    Finns MTP och MSC även i surfplattor??
    Funderar på att köpa en Samsung Galaxy tab det blir lite smått i luren.
    Med vänlig hälsning
    Anders

  37. Jonas Noreus Says:

    Hej Anders. Jag vet inte, men gissar att det finns en motsvarande inställning. Själv har jag telefonen som komplement – ”finns ju alltid i fickan” – och när jag vill läsa längre stunder använder jag en läsplatta, Irivier WiFi, vars skärm är perfekt just för e-böcker. Den är också kompatibel med Digital Editions på pc, så jag kan kopiera över lånade böcker till både läsplatta och telefon. En perfekt kombination tycker jag!

  38. Stefan Bjurnemark Says:

    Precis som flera andra har jag haft problem med att min telefon (Galaxy S3 mini) inte har stöd för masslagringsläge utan bara MTP/PTP. Det gör att den inte syns i Digital Editions, så det går inte att föra över DRM-skyddade filer.

    Fick det att fungera genom att använda Bluefire Reader istället för Aldiko (http://www.bluefirereader.com/bluefire-reader.html)

    Kopiera epub-filen från PC till foldern Bluefire/imports på telefonen (med filhanteraren) och importera den via ”Library” i appen

    • Lene Bellander Says:

      TACK Stefan för tipset om Bluefire Reader!
      E-lib har hittills inte kunnat besvara min fråga om detta. Det var krångligt men jag fixade det till slut.Svårast hitta den aktuella filen (gömd under flera hierarkier mappar och inte under ”program” mappen…)
      Mvh
      Lene Bellander
      ”(Galaxy S3 mini)”


  39. […]  Vi rekommenderar programmen Aldiko eller FBReader, som båda är gratis och finns i Androidbutiken i din telefon, men alla program som kan klara EPUB ska fungera. Om du har böckerna på din dator ska det då bara vara att föra över dem till telefonen med USB-kabel. Se detaljerade instruktioner här. Där finns även information om hur du kan köpa böcker direkt på din Android. Du kan även använda appar från återförsäljare. Biblioteksböcker och andra krypterade EPUB- och PDF-böcker går att få in med hjälp av applikationen Aldiko 2.0 – se instruktioner här. […]

  40. Peter Says:

    Varför finns det inte en app för att låna e-böcker???
    Nu är det alldeles för svårt att låna e-böcker till mobil
    Sidorna man kommer till är anpassade för en stor datorskärm och är väldigt svåra att läsa på mobilen

  41. M.O.B. Says:

    Den senaste Aldiko fungerar ej med Android 2.2 (Froyo). Vilken är den senaste versionen av Aldiko som fungerar med Froyo? Var kan man hämta apk-filen?


Kommentera

