Androidproblem

20 oktober, 2011

Uppdatering 120717: Det här problemet ska vara löst nu, så den här fixen ska egentligen inte längre behövas utan det ska nu fungera att ladda ner böcker direkt i Androids vanliga webbläsare. Om du fortfarande har problem, kontakta oss gärna på info@elib.se.

Vi har sett att en del nyare Androidinstallationer verkar ha problem med att öppna nedladdningslänkar för e-böcker till Aldiko – i stället för att få upp länken får man upp en sida med text som börjar ”urn:uuid:

Detta beror, vad det verkar, på en inställning i webbläsaren som gör att den försöker öppna nedladdningslänken som en webbsida i stället för en fil. Vi håller på och ser om vi kan göra något åt våra länkar som löser det, men tillsvidare har vi hittat två tillfälliga lösningar man kan prova:

Den första är att installera Firefox som webbläsare på sin Android och använda den i stället. Då ska filen öppnas i Aldiko och boken ska laddas ner utan problem.

Alternativt, om man föredrar att använda den vanliga webbläsaren, testa det här:
1. När du får upp nedladdningslänken (”Klicka här”), klicka på den länge så att du får upp en meny. Välj ”Spara ner länk”.
2. Om du nu går in på ”Nedladdningar” eller ”Downloads” i din webbläsare (du får upp det genom att klicka ”Meny”) ska där finnas en fil som heter antingen ”URLlink.acsm” eller ”Downloadfile.bin”. Klicka på den och välj att öppna den med Aldiko.

60 Responses to “Androidproblem”


  1. Tack för problem lösningen :-), alt.2 fungerar utmärkt för min Nexus One med Android ver.2.3.6 och Aldiko då det inte gåt att direktöppna nedladdningslänken.

    Mvh //IngemarW

  2. Tomas Åkerström Says:

    Har efter eLibs anvisningar lagt in Aldiko på min Androidtelefon (Ericsson Xperia Ray) och jag har ett Adobe ID auktoriserat, men nu räcker det tydligen inte med att ha ett (Göteborgs Stads)biblioteksnummer, utan jag ska hitta ett PIN. Det kan jag inte finna i Aldikos inställningar. Kan ni hjälpa mig, för jag vill låna kostnadsfria böcker på mitt bibliotek? Samma fråga gäller min PC med Adobe Digital Editions; var hittar jag PIN? Jag har kunnat ladda ner tidigare utan PIN.

  3. ola Says:

    Tack för hjälpen. Funkar nu på min eeepad med Android och Aldiko.

    ola

  4. Kathryn awuk Says:

    Har laddat ner 2 böcker och håller på att läsa den andra. Den första har jag läst och lämnat tillbaka. Skulle låna en tredje bok, och när jag skulle ladda ner boken gick det inte. Finns ingenstans, kan inte låna igen, trots att jag lämnat tillbaka första (max 3 per 7 dagar). Hur kan jag ”lämna tillbaka” den 3:e boken som jag aldrig fick till min läsplatta (Samsung Galaxy Tablet 8.9 3g)?

    • Elib Says:

      Ett e-bokslån är alltid 28 dagar, varken mer eller mindre, och det finns tyvärr inget sätt för låntagare att själva lämna tillbaka sina lån. Biblioteket betalar förlagen/upphovsmännen för varje titel som lånas ut. De är därför väldigt noga med att följa maxlånegränsen, så att utgifterna inte blir allt för stora.

      Men maila oss gärna ditt lånekortsnummer så ska vi se varför du bara kan låna två böcker.

    • Elib Says:

      Hej, maila oss gärna ditt lånekortsnummer på info@elib.se.

  5. Lene Ravn Says:

    Juhu – det virkede! Begge metoder er gode, men der var en lille detalje med den gemte fil bin-fil, som min android tablet ikke ville køre. Jeg måtte ændre filens efternavn fra ”bin” til ”acsm”. Så virkede det smukt!
    Nu kan jeg låne bøger lynhurtigt! Tak for vejledningen.
    Hilsen Lene

  6. Allan Skarland Says:

    Hej!
    Har installerad Adobe Digital Editions på min PC och skall Authorizera min dator i Adobe men dom påstår att min Adobe-id inte stämmer. Använder min e-postadress som Adobe-id. Vad kan jag göra för fel?

  7. Allan Skarland Says:

    Tack för hjälpen!

  8. Allan Skarland Says:

    Ytterligare problem. När jag skall installera Firefox på in Viewpad 10s får jag uppgifter om att det inte finns någon telefon knuten till mitt konto som jag anger. Hur fixar jag detta? Installationen går inte att fortsätta!

    • Elib Says:

      Det vet jag faktiskt inte. Jag skulle föreslå att du vänder dig till supporten för din Viewpad.

    • bengan Says:

      Var det inte så att Viewpad 10s inte hade android market? I så fall kanske det är det som är problemet. Sen är det väl så att 10s finns i två smaker. En med 3G och en utan. Vilken androidversion har du på plattan?

  9. Roger Says:

    Lösningen fungerar perfekt på min Flytouch3 och Aldiko

  10. Christopher.A Says:

    Det är verkligen brist på information när det gäller att försöka öppna URLlink.acsm vilket program använder detta filformat och vilket kan öpnna det utan problem suck

  11. Stina Says:

    Laddade ner bluefire reader till min galaxy och det har funkat tidigare att ladda ner böcker till den. Idag funkade det inte, och jag ser att ni ändrat infon till att jag istället ska använda aldiko. Varför har ni ändrat? Vad är skillnaden? Jag har adobe-id.

    • Elib Says:

      Hej,

      Vi har inte ändrat något på den här sidan. Till Android har vi alltid i första hand rekommenderat Aldiko, Bluefire kom till Android relativt nyligen och efter vad vi hört från användare är den ännu inte lika stabil som Aldiko. Kontakta oss gärna på info@elib.se och berätta vad det är som inte fungerar så kan vi säkert hjälpa dig.

  12. Margareta Says:

    Jag har ett Adobe-id, men kan inte auktorisera Aldiko-enheten på min Galaxy tab.
    Har lånat en bok, som jag bara har 5 dagar kvar att läsa, men utan Aldiko kan jag inte läsa några böcker.

  13. Cecilia Says:

    Jag har haft Aldiko i min telefon, htc, men nu helt plötsligt kan den inte göra uppdateringar längre :/ Provade att avinstallera och installera igen och då fungerar det inte att installera den.
    Vad kan jag göra??
    Mvh Cecilia

    • Elib Says:

      Det är svårt för mig att säga – är det bara Aldiko som inte går att uppdatera bör du nog höra med Aldikos support, men om det inte går att installera något alls är det nog snarare din teleoperatör du bör höra med.

  14. Ulf Höglund Says:

    Hej
    Tack för tipset. Jag har nu installerat firefox ska bli intressanr att se om det fungerar bättre.

    Ulf

  15. Björn Says:

    VARFÖR finns inte denna information tillgänglig på ett enklare sätt när man försöker låna eböcker på biblioteket? Det skulle väl inte vara så svårt att skriva någon rad om detta och länka till denna artikel. Det finns ju ganska många ”nyare Androidinstallationer” som vill låna böcker. Framför allt nu när semestern närma sig med stormsteg. Sedan kan man tycka att detta tråkiga problem borde ha lösts på de 6 månades som det har gått sedan detta blogg-inlägg skrevs!

    • Elib Says:

      Den här informationen finns länkad från ”Vanliga frågor” på alla bibliotek. Vi beklagar verkligen att det tagit ett tag att lösa detta, men det bör vara fixat inom kort nu.

  16. Sandra Says:

    Hej! Jag säger detsamma som ovanstående kommentator. Som bibliotekarie möter jag många helt gröna e-boksläsare som inte har en chans att klura ut hur man kommer förbi den beskrivna återvändsgränden, och det tog en lång stund för mig att hitta den här informationen. Nu har det gått ytterligare en dryg månad. När blir problemet löst?

    • Elib Says:

      Precis… nu, faktiskt! :) Vi beklagar verkligen att det här felet har tagit ett tag att lösa, men det är inte alltid helt enkelt att bygga om en funktion – vi ville ju vara säkra på att det inte skulle sluta fungera för alla andra samtidigt. Men nu ska det förhoppningsvis vara löst!

  17. Fredrik Says:

    När jag klickar på länken för att ladda ner min bok verkar det som att nedladdningen påbörjas (”Hämtar innehåll” visas) men avslutas efter bara några sekunder dvs den fullföljs aldrig och boken visas inte i Aldiko Premium. Resultatet blir detsamma oavsett webbläsare eller om jag går via Aldiko ”Mina kataloger”.
    Samsung GS2 Android 4.0.4

  18. Marianne Says:

    Hej, har efter konstens regler installerat Adobe Reader, Aldiko och lagt in URL-filen. När jag ska gå in på länken stoppas dock Aldiko och jag kommer inte vidare. Vad kan det vara för fel?

  19. Jakob Says:

    Hej,
    jag laddade hem en e-bok från elib efter att först ha installerat Aldiko. I Aldiko finner jag den sedan under ”download” såsom URLLink.acsm. När jag klickar på denna blir jag ombedd att importera, men får sedan beskedet att ”enheten ännu inte (är) auktoriserad”.

    Jag följer rådet (nr 2) ovan och sparar då hem en fil som heter ”Downloadfile.bin”. Via notifikationsfönstret klickar jag på den, men ingenting händer. Alternativet att gå via nedladdningar i min webbläsare lyckas jag aldrig testa (jag hittar ingen sådan möjlighet).

    Jag har läsplattan Nexus 7 och chrome som webbläsare.

  20. Per Skoglund Says:

    När jag läst en bok och klickat på ”Lämna tillbaka” i Aldiko så försvinner boken ur datorn men inte låneregistreringen på Växjö Stadsbibliotek. Jag får ringa dem och får både misslyckade låneförsök och återlämnade böcker raderade ur systemet.
    Annars stoppas jag av ”redan lånat två böcker inom sju dagar” Plus att det ibland är nästan omöjligt att tyda bokstavslösena.

    Åtgärd erfordras, bibliotekspersonalen vet inte.

    • Elib Says:

      Hej,

      Vi ska påminna bibliotekspersonalen om vad som gäller.

      Det finns tyvärr inget sätt för låntagare att själva lämna tillbaka sina lån, utan lånetiden är alltid exakt 28 dagar, varken mer eller mindre. Biblioteket betalar förlagen/upphovsmännen för varje titel som lånas ut, och bör därför vara noga med att följa maxlånegränsen så att de har kontroll över sina utgifter. Vi måste följa bibliotekets önskan, och får därför inte ta bort lånade böcker om det inte blivit något tekniskt fel på lånet.

      Angående den s k ”captchan” man måste tyda vid inloggning på vissa bibliotek så är det en säkerhetslösning vi erbjuder de bibliotek som ännu inte gått över till PIN-kodsinloggning, som är den metod vi rekommenderar. Vi diskuterar detta med biblioteket.

      • Per Skoglund Says:

        Bibliotekets regel är max två böcker inom sju dagar. Efter på åttonde dagen bordr jag då kunna ladda ner ytterligare två böcker eller? Annars blir ju verkligheten max två per 28 dagars period. Dessutom har lån registerats som aldrig gått att genomföra p.g.a.stopp av 7-dagarsregeln.

      • Elib Says:

        Det stämmer att om du lånat två böcker en dag bör du kunna låna två böcker till åtta dagar senare. Om det har krånglat, kontakta gärna oss på info@elib.se med lite mer information, inklusive ditt lånekortsnummer, så kan vi kolla på det.

  21. Per Skoglund Says:

    Förlåt, inte datorn utan samsungmobil med Adroid.

  22. Jan Jeborn Says:

    Hej,
    Varför fungerar inte min Moon+Reader Pro läsare på min HTC OneX (Android)med nedladdade böcker från elib?? Den funkar utmärkt med köpta böcker. Vad kan jag göra för att få denna utmärkta läsare att öppna nedladdade biblioteksböcker,? Kan utvecklaren göra något?.
    PS Har laddat ned Aldiko och med denna läsare fungerar det aldeles utmärkt.

    • Elib Says:

      Hej,

      Med största säkerhet beror det på att de böcker vi distribuerar till bibliotek är kopieringsskyddade, och Moon+Reader Pro klarar inte av kopieringsskyddade böcker. Om utvecklarna bakom Moon+Reader bygger in stöd för Adobes DRM-system, som Aldiko gjort, kommer det att fungera.

  23. ulrika Says:

    Hej. Jag har laddat ner flera böcker och läst. Nu är jag i slutet (deckare) och det fastnar verify loan. Provade att låna en bok till o det fastnade även den. Galaxy tab och adobe reader

  24. Carro Says:

    Hej!

    Jag kan inte ladda ner aldiko till min android-telefon. När jag ”laddat ner” appen kommer det ett meddelande där det står att det inte går att spara filen på mobilen. Jag har försökt med att ta bort andra appar för att skapa mer plats, men det funkar inte då heller.

    Vad kan det vara för fel?

    Tack på förhand!

    • Elib Says:

      För att installera appar på Android bör man gå via appen Play Butik. Om det inte funkar skulle jag nog råda dig att höra med din teleoperatör.

  25. Per Says:

    Kör Android 4.3, Galaxy Note 3. Aldiko installerad. Inte installerat Firefox – kör Chrome.
    Länken på nedladdningssidan funkar inte – Chrome laddar istället ned en fil (URLLink.acsm).
    Provade att öppna denna ifrån Aldiko (Import) men får meddelandet ”Device not yet authorized?

  26. Gustav söderberg Says:

    När jag försöker öppna min nerladdade biblioteksbok får jag bara ett medelande att ” device not yet Authorized”. Vad betyder detta? Jag har version 3.0.2 av aldiko och anroid version 4.2.2

  27. Stefan Says:

    Hej
    Jag har en Nexus 7 (nya) med Aldiko ver. 3.0.2. Jag har kunnat laddat ner och läsa böcker tidigare, men nu när jag försökte importera ”Urllink.acsm” filen så får jag bara ”could not open file” till svar. Vad kan kan se är jag autoriserd mot Adobe. Är det ett problem ni känner igen?

  28. Britt-Marie Says:

    Försöker ladda ner en e-bok till min androidplatta, har lyckats på androidtelefonen och gör likadant på plattan, men när jag ska öppna länken står det: innehållet stöds ej. Vad gör jag för fel?

    • Elib Says:

      Vi har sett att det här börjar dyka upp allt oftare för Androidapparater och håller på och undersöker tillsammans med Aldiko vad det kan bero på. Kan du kolla om det möjligen är så att nedladdningslänken, i stället för att öppnas med Aldiko, laddas ner och lägger sig i ”Hämtningar” (eller ”Download”)? Den borde i så fall heta URLlink.acsm. Om problemet kvarstår, testa gärna det här:
      i) Starta Aldiko
      ii) Gå in på fliken ”Files” via menyn, och därifrån till ”Download”
      iii) Markera nedladdningslänken (URLlink.acsm) och välj ”Importera”.

      Se även fler tips och instruktioner här: https://elibse.wordpress.com/2010/12/22/sa-har-lagger-du-in-kopieringsskyddade-bocker-i-din-android/


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 85 andra följare

