Veckan som gick

11 februari, 2013

Så, vad hände i den digitala bokvärlden i förra veckan?

Det har fortsatt diskuterats mycket runt försäljningsökningen för e-böcker i Sverige. Se till exempel:
Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

Ett av de stora samtalsämnena var ju att finansminister Anders Borg blev KU-anmäld för att han, enligt anmälaren, inte drivit den sänkning av e-boksmomsen som riksdagen beslutat om. Se även kommentarer från bl a vår VD Johan Greiff i Svensk Bokhandel:

Det är ofattbart att regeringen inte tar upp frågan. Det finns ett enhälligt riksdagsbeslut på det, dessutom är det väldigt konstigt att man straffskattar den enda delen av bokbranschen som växer. Troligtvis ett av de främsta hindren för att digitala böcker ska växa på allvar.

Det har i och för sig skrivits annat också. En ny undersökning om hur äldre har lättare att läsa digitalt än på papper har uppmärksammats även i IDG, även om de som så många andra envisas med att blanda ihop surfplattor och läsplattor (läs gärna om skillnaden här. IDG har också testat olika läsplattor.

Gårdagens Agenda uppmärksammade kampen för läskunnighet i svenska skolor. Läs gärna om vad vi vill göra för skolorna genom att ge dem tillgång till digital litteratur med ElibU.

Utomlands är veckans citat från USA något som synts länge, men som ändå är väl sammanfattat här av Shawn Coyne:

There is no mass market $7.99 paperback business anymore.

Det är drastiskt uttryckt – givetvis finns fortfarande pocketböcker till salu (precis som det fortfarande finns vinylskivor till salu), men den stora massmarknaden för billiga slit-och-släng-böcker har på bara 3-4 år ätits upp av e-böckerna. Se också vad vi skrev i förra veckan om hur fysiska bokhandlar reagerar på detta.

Hur agerar man på en sådan marknad? Hur hittar författare sina läsare, hur hittar läsare nya böcker när det finns ett utbud på miljoner böcker och inte en enda fysisk bokhylla att gå och bläddra i? Ett nytt initiativ som lanserades i förra veckan är Bookish.com, en site som hoppas kunna underlätta att hitta böcker man kanske inte visste att man letade efter. Hur det går återstår att se, men läs gärna mer:
Bookish goes live
Bookish: Will It Succeed?
Eller så kan man göra som förlaget HarperCollins och anställa en Audience Development Director för att arbeta med nya marknadsföringskanaler för böcker. Ack du sköna nya värld.

Från USA rapporteras också att i det pågående rättsärendet om påstådda priskarteller på e-böcker mellan å ena sidan Apple och ett antal stora förlag, och å andra sidan justitiedepartementet, har nu även MacMillan gjort upp i godo och Apple är nu ensamma kvar i sin ringhörna.

Men saker händer ju utanför USA också. Biblioteksbladet har en intressant artikel här om hur e-böcker används i bl a Belarus och Mellanöstern. Läs också lite intressanta saker om utvecklingen i Indien, Kina (x2) och Cuba.

Slutigen vill vi utse veckans hjälte – Abba Alhadi, den 72-årige vaktmästaren som räddade nästan hela biblioteket i Timbuktu undan lågorna. De böcker han inte hann rädda? De hade redan digitaliserats.

Naturligtvis släpptes också ett stort antal böcker i digitalt format – se gärna listor här:
Nya e-böcker
Nya digitala ljudböcker

Om ni vill ha de här nyheterna när de kommer, följ oss gärna på twitter.

Häng med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: