Veckan som gick

18 februari, 2013

Bokbranschen är igång ordentligt igen efter julhandelsbaksmällan, och därmed också diskussionen om vart bokbranschen ska ta vägen härifrån. Flera intressanta samtalsämnen kom upp i veckan:

Om s k discoverability – alltså, hur böcker hittar läsare och tvärtom, och hur förlagen ska klara en omställning till en ny marknad där de måste kunna nå sina läsare direkt med sin marknadsföring i stället för att gå via bokhandlar. I förra veckan skrev vi ju om nya tjänsten bookish.com, här kommer lite mer funderingar på samma ämne:
If You’re In Marketing, Kill Yourself Now (vilket, för den som undrar, är en referens till detta) summerar hela frågan:

Discoverability is a problem for publishers precisely because it’s NOT a problem for readers. There are so many books, so many places to buy them, so many routes to the checkout, so many subtle nudges towards choosing a title – the fact is, what remains is that publishers need to find some way of getting their products in front of potential customers.

Läs även:
Vertical Publishing: Take It To The People
Little, Brown’s NOVL Approach to Reaching Readers Online

Apropå det har Victoria Barnsley, VD för förlaget HarperCollins, föreslagit att bokhandlar som har svårt att få det att gå ihop skulle kunna börja ta inträde av kunder som bara kommer in för att leta böcker de sedan köper på nätet, eftersom varannan såld bok snart är en e-bok. Alla är inte övertygade.
Barnsley: bookshops could charge for browsing
‘Pay to Peek’ Is Not The Answer For Bookstores

En annan approach är ju att göra som den nya startupen ebookplus.com och erbjuda gratis e-böcker med reklam i. Kan det funka? Den som lever får se.

Minns ni för ett tag sedan när anrika storförlagen Penguin och Random House ville gå ihop? Det är nu godkänt av amerikanska staten. Storsatsning på digitala kanaler, som ju var ett av huvudskälen till fusionen, väntas.

Här är en intressant artikel om användning av surfplattor i skolor; och inte minst då de stora stötestenarna: kostnad för innehåll, installationsproblem, och brist på koll hur de används. Läs gärna mer om vad vi vill göra för skolorna med ElibU – som ju erbjuds till fast kostnad, direkt i webbläsaren, och med en läshörna där lärare och elever kan interagera.
Läs även: 3 turbulent decades that are changing education forever
(Förresten tror nu 77 procent av tillfrågade lärare att de förlag som i framtiden inte erbjuder digitala böcker kommer att gå i konkurs.)

Det ryktas nu om att Amazon kanske eventuellt möjligen potentiellt planerar att börja sälja begagnade e-böcker. Begagnade e-böcker? Ja, tydligen. Åsikterna går isär.
Used Ebooks, the Ridiculous Idea that Could Also Destroy the Publishing Industry
Railroaded? Second hand ebooks revisited

Och förresten såldes 2012 e-böcker i hela världen för ca 859 miljoner dollar. De fem största förlagen i USA tar nu hem 22% av sina totalintäkter från digitala böcker.

Sveriges bästa branschtidning, Svensk Bokhandel, fortsätter dominera – här är tre artiklar ni bör läsa (öppna för alla dessutom):
Ger pappersboken sju år till
Bokvärlden anropar
Lika men ändå olika

Annat som hänt i Sverige är omorganisation hos Bokus och Dito. Och i Malmö har det hållits e-boksseminarium.

Annat smått och gott:

Stan Lee – ni vet, Spindelmannens* pappa – lanserar en egen portal med barnböcker i olika format. Skälet att vi nämner det här är framför allt en kul idé: Möjligheten att läsa in egna ljudböcker. Kan det vara något?
* Ja, jag vet att han heter Spiderman nuförtiden. Skicka Läderlappen på mig då.

Fler kul teknologiska pryttlar: En Androidtelefon med en vanlig touchskärm och en e-inkskärm, som gör den till både telefon och läsplatta, vore det något? Själv skulle jag inte klaga.

Alltid läsvärda bloggen The Literary Saloon (@MAOrthofer) kommenterar en artikel om den japanska e-boksmarknaden och hur och varför e-böcker slår igenom eller inte.

Nya standarden EPUB3 fortsätter diskuteras, inte minst då bristen på e-boksläsare som stödjer formatet. Men då ska man ju heller inte glömma att än så länge är i princip all digital försäljning – liksom i princip alla böcker som skrivs, förstås – helt enkelt ren text, så hur mycket multimedia man egentligen behöver får framtiden visa.

Lite nya idéer om vad en e-bok kan vara.

Naturligtvis släpptes också ett stort antal böcker i digitalt format – se gärna listor här:
Nya e-böcker
Nya digitala ljudböcker

Om ni vill ha de här nyheterna när de kommer, följ oss gärna på twitter.

Häng med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: