Veckan som gick

5 mars, 2013

På grund av sjukdom blev det ingen nyhetssammanfattning förra veckan, så här kommer en extra lång post.

Först och främst har väl ingen missat att det naturligtvis är bokrea på e-böcker och digitala ljudböcker också? Se gärna en lista över våra återförsäljares reaavdelningar här.
Det har förstås uppmärksammats i nyheterna också:
SvD: E-böcker gör intåg på bokrean
För Dito/Bokus var var tionde såld reabok digital.
Norge får dock inga e-böcker på rean.

Digital bokförsäljning fortsätter öka världen runt, och siffrorna från 2012 fortsätter ramla in. Det uppmärksammades t ex att storförlaget Penguin nu har 17% av sina totalintäkter globalt från e-böcker (i USA är siffran 30%). Och detta är alltså innan den nyligen godkända sammanslagningen med Random House. På USA-marknaden i stort är nu e-böcker över en femtedel av hela bokmarknaden – som artikeln påpekar har allt detta hänt på fem år. En stor del av ökningen sker dessutom på barn- och ungdomsböcker, så något säger oss att utvecklingen inte avstannat än…

Det är naturligtvis viktigt att dra rätt slutsatser av sådant här. Det finns inget magiskt med just Penguins böcker eller Amazons namn som gör att de säljer mycket – man behöver se till vad de faktiskt gör. Vad gör de då? Tja, följ gärna den här bloggen (och vår twitter), vi kommer att skriva mer om sådant. Men läs gärna den här artikeln om vilken slags företag som det kommer att gå väl för inom bokbranschen.

En intressant sak som hände nyligen var t ex att Amazon och ”The Big Six” (de sex största amerikanska förlagsgrupperna) stämdes av en samling oberoende bokhandlare för att de sägs använda sitt DRM-system (kopieringsskydd) för att stänga ute andra handlare från marknaden – till skillnad från den vattenmärkning vi använder i Sverige fungerar ju Amazons DRM enbart på Amazons egna apparater och appar, och vice versa.

Även Amazons patentsökning för ett system att sälja begagnade e-böcker har fortsatt uppmärksammats.

Konceptet discoverability, dvs hur boken hittar till läsaren, fortsätter också vara hett:
Goodreads, en site där läsare kan hålla koll på vad de läst och vad de tyckte om det, har gjort en intressant undersökning av sina användares läsvanor. En anmärkningsvärd siffra: 86% av surfplatteägare läser böcker på dem – och av dem läser en tredjedel inte böcker någon annanstans.
Se även:
Five Shades of Book Discovery
The shocking truth : Book buyers have minds of their own

Now perhaps I’m missing something, maybe there really are hordes of parsimonious consumers spending hours wandering around high street book stores, scanning barcodes and checking the prices against Amazon in the hope of saving themselves a few quid.

Or, and stop me if I’m being all whacky here could they perhaps be “PLUGGING SOME WORDS INTO GOOGLE” and seeing who and what comes out near the top? Could they be hanging out on Twitter and making direct relationships with authors? Could they be talking with other readers on sites like Good Reads and Bookish? Could they in other words be acting just like you and I do?

I know, it’s a crazy idea – talk about blue sky thinking.

Imagine a world where our customers act just like we do.

Och apropå läsning på surfplattor kan ju nämnas att samtidigt som den tyska bokbranschen äntligen lanserar sin läsplatta spekuleras i att Barnes & Noble ska dra sig ur läsplattebranschen. E-böckerna fortsätter öka, men de dedikerade läsplattornas glansdagar tycks kanske redan vara förbi…? När alla äger en iPad eller en Androidtelefon, behöver man sälja på dem en ny apparat, eller ska man sälja där kunderna redan är?

Här hemma fortsätter e-boksmomsen diskuteras. Samtidigt som danska återförsäljaren Saxo flyttar till Luxemburg och dumpar priserna eftersom de slipper betala den mångdubbelt högre momsen som gäller för e-böcker både i Danmark och Sverige (något som naturligtvis sätter kläm på andra nordiska återförsäljare) lovar EU att ta i med hårdhandskarna mot Luxemburg och Frankrike och tvinga dem att följa momsreglerna – vilket är desto mer anmärkningsvärt eftersom ansvarig EU-kommissionär ju faktiskt vill ändra momsreglerna så att e-böcker inte ska, vi citerar, ”straffskattas”. Men kvarnarna ska ju mala också, som Hasse Alfredson sa. Vi har skrivit mer om den här frågan tidigare.

Men under tiden fortsätter ju tack och lov e-böcker att ges ut. I veckan uppmärksammades både Sekwa förlag och Bonnierförlagen för digitala satsningar på franskspråkig litteratur respektive kvinnliga författare. Mer sånt!

Ni missar väl inte IfBookThen, endagskonferensen i Stockholm den 21 mars? Veckans citat kommer från Svensk Bokhandels intervju med en av dagens talare, Andrew Rhomberg från Jellybooks:

”2009 utgjorde e-böcker 0,5 procent här i Storbritannien. Folk sa: ’e-böcker funkar inte här’. Nu är siffran upp i 25 procent.
Andrew Rhomberg fnissar igen.
”Tro mig, de funkar överallt.”

Naturligtvis släpptes också ett stort antal böcker i digitalt format – se gärna listor här:
Nya e-böcker
Nya digitala ljudböcker

Om ni vill ha de här nyheterna när de kommer, följ oss gärna på twitter.

Läs också gärna om ElibU – digitala böcker till skolan.

Häng med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: