Veckan som gick

11 mars, 2013

Ännu en vecka, och e-boksrean fortsätter – se gärna länkar till våra återförsäljares reaavdelningar här.

Förra veckan lovade jag att vi skulle berätta lite mer om hur man gör för att sälja mer på en digital marknad. Givetvis finns inga helt säkra svar, och vi befinner ju oss fortfarande i läget där många nya idéer säkert kommer att visa sig gå om intet, men här kommer ett antal artiklar från senaste veckan om spännande affärsvinklingar på den nya bokmarknaden. Det enda man säkert kan säga är att den som utgår från att allt kommer att fortsätta fungera som vanligt nog kommer att få tänka om.

Alltid läsvärda bloggen Teleread har en bra samling tips här:
Book Promotion – What Works, What Doesn’t

Mark Coker, grundare av bokdistributören Smashwords, har också en intressant artikel:
5 Steps to Boost eBook Sales – Listening to Readers

Svensk Bokhandel berättar om företaget Valobox, som testar att sälja delar av böcker enligt principen att man bara ska betala för det man faktiskt vill läsa:
Tar bara betalt för det du vill läsa

Teleread skriver även om WebBytez – ett amerikanskt initiativ som siktar på att få ut digitala produkter i bokhandeln:
Meet WebBytez, a new method of e-book discovery

I Storbritannien satsar förlaget Little, Brown på ett helt nytt imprint som enbart ger ut digital litteratur:
Little, Brown UK creates Blackfriars, a digital-only imprint

Samtidigt är inte förlag och självpubliceringslösningar som satsar enbart på digitalt helt okontroversiella:
Authors Warned Away from eBook-Only Imprints
Även författaren John Scalzi är skeptisk.

Annat intressant:
Efter nyheterna de senaste veckorna att Amazon söker möjligheter att sälja begagnade e-böcker vill nu även Apple haka på. New York Times har en intressant uppföljningsartikel här.

Norska branschtidningen Bok og Samfunn följer upp de senaste veckornas diskussioner om e-boksmoms. Intressant siffra: Mellan 2008 och 2014 beräknas brittiska regeringen gå miste om 96 miljarder kronor därför att britterna köper böcker från Luxemburg i stället – mer än vad det kostade att anordna OS.
EU vil regulere e-salg

Prissättning är alltid en aktuell (och en smula infekterad) fråga. På gott och ont verkar nu e-bokspriserna stabiliseras så smått på den amerikanska marknaden, i alla fall.

Även på Irland händer saker. Nu satsar Irish Times på en egen kolumn för digitalt läsande. När hakar SvD och DN på?
The rise and rise of the ebook

Bloggen GoodEReader avslutar sin artikelserie om e-boksformat. Heter framtiden EPUB3, HTML5, appar, eller alltihop? Rekommenderad läsning:
The Future Of Digital Publishing: Part 1, Part 2, Part 3

Naturligtvis släpptes också ett stort antal böcker i digitalt format – se gärna listor här:
Nya e-böcker
Nya digitala ljudböcker

Om ni vill ha de här nyheterna när de kommer, följ oss gärna på twitter.

Läs också gärna om ElibU – digitala böcker till skolan.

Häng med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: