Veckan som gick

2 april, 2013

Efter allt som sades om bokens framtid för två veckor sedan (se vår summering här) hoppas vi att alla fortfarande är peppade!

Ni har väl anmält er till demonstrationen av ElibU – den nya lästjänsten som erbjuder digitala böcker till skolan?

E-böcker är bara 2% av marknaden i Europa, trumpetades det ut i dagarna. Och visst, det låter inte så imponerande om man jämför med siffrorna i det engelskspråkiga rummet, men det är också värt att komma ihåg ett par saker: a) Det finns inte en europeisk bokmarknad, och det börjar redan synas rejäla skillnader mellan de marknader där man satsar och de där man inte gör det – Nederländerna ligger t ex betydligt närmare Storbritannien, och inte bara rent geografiskt; och b) för bara ett par år sedan var de i praktiken 0%. Var ligger siffran om ett år? Fem år? Dessutom – 2% av Europas samlade bokmarknad är inte direkt kattskit…
The Ebook Continues To Gain Ground In France
Are the French Preparing An Ebook Revolution?

Och apropå icke-engelska satsningar: I Kina händer mycket intressant – där har många unga författare helt hoppat över både förlag och bokutgivning, oavsett om vi pratar papper eller elektronik, och publicerar sig direkt på nätet.

En av veckans stora nyheter var att Amazon köper upp det sociala boknätverket Goodreads. För den som undrar varför detta är något omskakande är det här alltså en perfekt illustration av det som diskuterades på If Book Then häromveckan: ”Var där läsarna är, eller skapa platsen där läsarna vill vara.” Goodreads har 10 miljoner medlemmar som är där enbart för att diskutera böcker. Det här är vertikal integration så det sjunger om det – och utan förlagen. Digital Book World skriver om vad vi kan förvänta oss och vad Amazon lär göra.
Även nätverket The Reading Room ger sig in i boksäljarbranschen.

Och det är ju inte som om det inte finns pengar att hämta. Läs gärna den här artikeln om hur e-boksförsäljningen ser ut i USA idag, blott 5 år efter att e-bokssatsningen inleddes på allvar. Inte nog med att e-böckerna i princip ätit upp pocketmarknaden – nu börjar de nagga även inbundet i kanten. Förra årets succé Fifty Shades Of Grey har sålt lika mycket i e-bok som i träbok, och årets raket Gone Girl av Gillian Flynn säljer mer som e-bok.

Det är inte så underligt att det här formar om hela branschen. Ett utmärkt exempel är de två anrika förlagen Random House och Penguin – eller rättare sagt, det anrika förlaget, för nu har ju snart de tu blivit ett, just för att anpassa sig till den digitala världen. Enligt Francesca Dow, VD för Penguins barnboksdivision, ser de sig överhuvudtaget inte längre som ett förlag utan som ett ”multimedia entertainment brand”. Och som Random Houses erfarenheter visar gäller detta inte bara att överleva i en svår bransch – tvärtom, deras intäkter och vinster ökar. Läs några intressanta saker om vad som händer där:
Penguin Hires New Digital Business Director
Fifty Shades of Grey publisher Random House posts record profits
Three Lessons Learned From Fifty Shades

Även inom skolorna kommer nya modeller för att göra digital litteratur tillgänglig och satsa mer på läskunnighet och -glädje. Den här artikeln om den amerikanska skolsatsningen StarWalk var intressant att läsa, inte minst för att de ser precis samma problem och möjligheter som vi gör med ElibU. När skolelever sitter på många olika slags apparater, och skolorna har en begränsad budget, vad göra? Enkelt: En abonnemangsmodell som visar upp böckerna direkt i webbläsaren. (Att de sedan bara har några hundra titlar medan ElibU i skrivande stund har 2730 är en annan sak, det är skönt att ligga före USA ibland också.)

Samtidigt ser man också redan e-boksbranschen förändras. I takt med att antalet surfplattor och smartphones fortsätter öka (till förvirring för de som trodde att iPad var den enda plattformen) verkar den ”gamla” läsplattan redan kämpa för att hålla takten. I veckan avgick VD för hårdvarutillverkaren E-Ink – kanske pga att läsplattan är döende, kanske pga att bättre tekniker är på väg. Vi får se.

Det gäller att hitta nya vinklar. Det är en händelse som ser ut som en tanke att samma vecka som amerikanska luftfartsverket (och därmed i praktiken alla andra) börjar luckra upp förbudet mot att ha läs- och surfplattor påslagna under start och landning så går Norwegian Air ut med att de nu hyr ut film och TV-program ombord. Kommer framtidens flyg att vara lika fria från bokläsande som pendeltåg och tunnelbanor blivit sedan smartphonens intåg, eller vill någon ta upp kampen? I Italien finns det ju redan e-böcker på tågen…

Naturligtvis släpptes också ett stort antal böcker i digitalt format – se gärna listor här:
Nya e-böcker
Nya digitala ljudböcker

Om ni vill ha de här nyheterna när de kommer, följ oss gärna på twitter.

Läs också gärna om ElibU – digitala böcker till skolan.

Häng med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: