Veckan som gick

12 april, 2013

Nästa vecka är det ju bokmässa i London, och förhoppningsvis kommer det att sägas mycket intressant. Så vad säger ni, vi kör en snabb nyhetsroundup innan dess:

I går, torsdag, hade vi en mycket uppskattad presentation av ElibU på Kulturhuset i Stockholm. Filmer av eventet kommer inom kort för er som inte var där; tillsvidare kan ni gärna se två demofilmer av ElibU här. Stort tack också till läsambassadören Johan Unenge som hade mycket intressant att säga om sitt arbete med att uppmuntra till ökat läsande i svenska skolor.

I går släpptes även amerikanska förläggarföreningen totalsiffrorna för 2012. E-böcker ugör nu 23% av försäljningen i USA – det är en pampig siffra, men den är värd att förtydliga lite:

  • Detta är alltså andelen i intäkter, räknat i dollar och inte i antal sålda böcker. Var fjärde dollar som hela bokbranschen tar hem är digital, och detta trots att priserna på e-böcker fortsätter sjunka.
  • Detta är alltså andelen för hela bokbranschen, inklusive de delar av branschen där e-böcker ännu inte fått ett stort genomslag. För skönlitteratur och populär facklitteratur är andelen betydligt högre. (Se gärna vår förra nyhetspost.)
  • E-böckerna tar över, priserna sjunker, bokhandlarna försvinner… och bokbranschens totala intäkter ökar. Bokbranschen i USA växte med 6% under fjolåret.
  • E-boksförsäljningen fortsätter öka, även om ökningen börjat avstanna något. Prognosen för 2015 säger 59%. 59% av intäkterna, alltså. På hela branschen. För Europa? 20% samma år – alltså ungefär som USA nu.

Ebooks made up 23 percent of US publisher sales in 2012, says the AAP
Ebooks Account for 23% of Publisher Revenue in 2012, Even as Growth Levels
Measuring the first quarter: e-book sales data

Som vi skrev i förra veckan ökar omsättningen även i Europa. Är vi på samma nivå som USA än? Nej. Är det realistiskt att tro att man går från 0 till 50 över en natt? Nej. Rör det på sig? Absolut. Mer kommer i nästa post!
Omsetnaden for e-bøker i Europa auka med 200 prosent i 2012
German Readers Finally Embracing Ebooks, Self-Publishing
What Does Germany’s Adoption of Digital Foretell for Europe?

Samtidigt fortsätter förstås diskussionen om affärsmodeller och kanaler. Till att börja med verkar det nu som om agencymodellen, alltså prismodellen där förlagen bestämde minipriser på e-böcker, nu är officiellt död efter att både HarperCollins, Hachette och Macmillan hoppat av den.

Så på något vis måste förlagen hitta något annat sätt att undvika att Amazon får bestämma allt. Svensk Bokhandel rapporterar om utvecklingen i Storbritannien:
Kampanj mot Amazon ger kunderna bonus
Sony stoppar prisdumpning

I veckan fick dessutom både Amazon och Apple kritik för påstådd censur. Amazon för att de inte ville distribuera en bok på korniska, något som de senare tog tillbaka, och Apple efter att påståtts ha tvingat serietidningsappar att ta bort ”vuxet” material. Det står givetvis alla fritt att välja vilket material de vill distribuera, men ju mer en kanal kommer att dominera, desto svårare blir det ju för förlagen att nå ut med sina böcker om de inte lever upp till kraven. Amazon har tidigare hävdat att skälet till att de inte distribuerar böcker på andra språk än de de har representation i är för att säkerställa att det inte är porr.

Samtidigt blickas naturligtvis framåt också. En spännande bok som släpptes i veckan är Jason Merkoskis Burning The Page. Merkoski var med och utvecklade Amazons Kindletjänst och har, enligt recensionerna, intressanta saker att säga om hur bokbranschen kan komma att utveckla sig och vad man bör tänka på. Tankar kommer framöver i den här bloggen så fort vi hunnit läsa den.

Ladda också gärna ner Media Evolutions rapport eBooks & eBucks – money, passion and change, som presenterades på IfBookThen häromveckan. Läs gärna vår rapportering därifrån här!

Det är ju inte bara i Sverige som skolorna satsar på e-böcker. I Australien arbetar nu delstatsregeringen i New South Wales aktivt med att få ut e-böcker i skolorna.

Till slut en kul idé som vi hoppas få se mer av: Nu erbjuder Malmö Aviation e-böcker och ljudböcker till sina kunder. ”Var där kunderna är”, hör man allt oftare – när hakar andra reseföretag på? När kan man ladda ner en e-bok direkt i Stockholms tunnelbana eller på Inlandsbanan? Eller ja, kan kan man ju redan, men hur många som sitter där vet det?

Naturligtvis släpptes också ett stort antal böcker i digitalt format – se gärna listor här:
Nya e-böcker
Nya digitala ljudböcker

Om ni vill ha de här nyheterna när de kommer, följ oss gärna på twitter.

Läs också gärna om ElibU – digitala böcker till skolan.

Häng med, och var försiktiga så att ni inte glömmer hur böcker fungerar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: